Onderwerp: LIVE

30 April '08 - 16:46

Avishai Cohen Trio, Een extatische uitwerking op het publiek.

Avisha Cohen Shai Maestro Mark Guiliani
Paradox, Tilburg - 25 april 2008
Tekst & Beeld door Louis Obbens


Al wekenlang kondigt de programmaleiding van Paradox, vol trots en op veler verzoek, het Avishai Cohen Trio aan. Kennelijk heeft hier twee jaar geleden een legendarisch optreden van deze Israëlisch/Amerikaanse bassist plaatsgevonden. De aankondiging of het optreden van destijds miste zijn uitwerking niet. Ondanks mijn gewoontegetrouwe, vroegtijdige aanwezigheid moest ik genoegen nemen met een plek op de derde rij. De sfeer was die van ’n opmerkelijke opgewektheid en doorspekt van trots omdat dit het enige concert van Cohen in Nederland was. Avishai Cohen, geboren op 20 april 1970, heeft ook wel een bijzonder staat van dienst. Naast samenwerkingsrelaties met grootheden uit de Jazz is hij met name bekend vanwege het beroemde Chick Corea Sextet Origin. Lees meer

Aantal woorden: 445 woorden.

Onderwerp: LIVE

29 April '08 - 22:53

JASPER BLOM QUARTET – SPIERBALLEN JAZZ MET EEN TEDERE KANT

Jasper Blom (Foto Job Groot) Jasper Blom Kwartet (Foto Fred van Wulften) Jesse van Ruller (Foto Job Groot)
Bimhuis, Amsterdam - 23 april 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Job Groot & Fred van Wulften


Nu volgens insiders de CD aan het verdwijnen is kan elke presentatie van dit inmiddels verouderde medium wel eens de laatste zijn. Over een tijdje kijken we waarschijnlijk niet meer op van een Memorystick presentatie of kan je tijdens het openbaren van de opnames deze wireless op je laptop, mp3 speler, smartphone of ander soort modern speeltje downloaden. Gelukkig had Jasper Blom nog ouderwets CD’s laten drukken en die konden worden gekocht. Heb je toch nog echt iets in handen.

Op die CD getiteld Statue Of Liberty evenals op de presentatie op 23 april in het Bimhuis is Blom te horen met een indrukwekkende bezetting. Op drums Martijn Vink, aan de bas Frans van der Hoeven , op gitaar Jesse van Ruller en op de tenorsax en allerhande effecten Jasper Blom zelf. Die effecten zorgden eigenlijk ook voor de mindere momenten van de avond. Zo’n octaver over de sax geeft nog een leuk effect, maar distortion over een tenor…. Niet mijn ding, vooral omdat Jasper Blom een mooi tenorgeluid heeft waarvoor hij zich zeker niet hoeft te schamen. Zijn spel bestaat uit een mooie mix van Breckerlicks, Joshua Redman quotes en natuurlijk zijn eigen vocabulaire. Dat eigen vocabulaire is opgebouwd door een flinke dosis ervaring met een brede kijk op jazz. In zijn benadering gaat hij soms even ver terug als vooruit. Nieuwe muziek met behoud van de zo belangrijke jazzroots, dat staat in zijn aanpak centraal. Lees meer

Aantal woorden: 622 woorden.

Onderwerp: NIEUWS

27 April '08 - 13:58

OOK JAZZMUZIKANTEN DINGEN MEE NAAR DE GOUDEN NOTENKRAKER 2008

Tineke Postma Tineke Postma
Door Rik van Boeckel met foto's van Hans Speekenbrink en Pieter Slöetjes (Jimmy Rosenberg)

De lange en de kleine man stonden naast elkaar op het podium van Paradiso na afloop van de bekendmaking van de Gouden Notenkraker 2008. Arjan Ederveen won in de categorie toneel, Erik van der Wurff, pianist van Herman van Veen, in de categorie muziek. “Ik had dit niet verwacht,” zei een zichtbare verraste Arjan Ederveen tegen zijn het publiek. “Ik had gedacht dat Joan Nederlof zou winnen”. “Ik draag deze prijs aan iedereen op die een passie heeft voor muziek,” zei Erik van der Wurff die al een carriere van 43 jaar achter de rug heeft. “Hij is klein van stuk maar in zijn werk is hij groots en meeslepend,” zei Loes Luca met haar welbekende gevoel voor humor over hem.

Luca die vorig jaar de Gouden Notenkraker in de wacht sleepte praatte het programma luchtig en humoristisch aan elkaar. Het was jammer dat de briljante Jimmy Rosenberg slechts te zien was op het scherm maar zoals Luca droog komisch opmerkte: “hij heeft ’t nu te drugs.” Frederik de Groot, voorzitter van de Norma die deze prijs vorig jaar weer een nieuw elan heeft gegeven, sprak in zijn beginrede over ‘een grote familie van de artiesten’ en liet weten moe te worden van ‘mensen die ons proberen te ondermijnen’. De Groot is lid van de nominatiecommissie met onder andere Loes Luca en Wende Snijders (winnaar van vorig jaar) en legde me later uit dat de selectiecriteria voor de nominaties zijn: originaliteit, talent en doorzettingsvermogen.
Die nominaties waren voor toneel: Joan Nederlof, Arjan Ederveen, theatergroep Carver en Tjitske Reidinga. In de categorie muziek: Pete Philly & Perquisite, Jimmy Rosenberg, Erik van der Wurff en Tineke Postma. Over de muziek zei hij mij dat er heel bewust is gekozen voor een grote diversiteit. “Maar bij de kunsten is het altijd appels met peren vergelijken,” zei De Groot. Lees meer

Aantal woorden: 949 woorden.

Onderwerp: LIVE

26 April '08 - 13:44

Tim Berne Science Fiction, een boeiende, muzikale beproeving

Tim Berne Marc Ducret Tim Berne
BImhuis, Amsterdam - 19 april 2008
Tekst & Beeld: Louis Obbens


Het waarnemen en beoordelen van de uitvoering van muziek kan worden verdiept door het bestuderen van muziekgenres, muziekstijlen en de ontwikkeling ervan. Zoals in andere kunstvormen wordt muziek dan in verband gebracht met de visie op de maatschappij en de wijze waarop we in de maatschappij staan en hierop reflecteren. Dit kan zowel de technische ontwikkeling als het kunstzinnige aspect behelzen. Dat muziek, als een van de uitingsvormen van de kunst, niet altijd mooi, gemakkelijk en toegankelijk hoeft te zijn wordt wel eens vergeten. Muziek moet wel met overtuiging, bezieling en door middel van kennis en vaardigheid de luisteraar op een bepaalde originele wijze kunnen raken, ontroeren dan wel beelden of emoties oproepen.

De muziek die Tim Berne’s Science Fiction op 19 april maakte in het Amsterdamse Bimhuis was niet bepaald toegankelijk en verdiende ook niet altijd het snel gegeven predikaat mooi. Berne predikt al sinds jaar en dag onafhankelijkheid, zowel qua muziekstijl en repertoire als bij het tot stand brengen en beheren van zijn eigen jazzlabel. Deze onafhankelijkheid uit zich in het componeren en uitvoeren van compromisloze vernieuwende muziek. De inventieve muzikant is diep geworteld in het creatieve avant-gardistische klimaat van downtown New York. Berne speelt in verschillende bandsamenstellingen, zowel in de rol van sideman als van bandleider. Lees meer

Aantal woorden: 520 woorden.

Onderwerp: LIVE

22 April '08 - 23:05

FAB TRIO – VERRE VAN FABELACHTIG

Billy Bang Barry Altschul Joe Fonda
Bimhuis, Amsterdam - 16 april 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


De magische drie eenheid, alle goede dingen komen in drieën, ik tel tot drie en dan… Het cijfer drie lijkt een tot de verbeelding sprekend getal. Ook in de jazz komt men het magische getal drie regelmatig tegen. Denk maar aan het Bill Evans trio, het Sonny Rollins trio, The Magic Triangle bestaande uit Cedar Walton, Sam Jones en Billy Higgins en ook dus het FAB trio dat met een bezetting van viool, contrabas en drums ietwat afwijkend is.

De naam FAB is uiteraard niet zomaar gekozen. FAB is natuurlijk een verkorting van Fabulous maar staat ook voor de achternamen van de muzikanten van dit gezelschap.
F = Fonda. Bassist Joe Fonda is een vijftiger die behoorlijk actief in de New Yorkse vrije scène maar ook in meer traditionelere bezettingen op zijn plaats is. Naast zijn werk bij onder meer Anthoney Braxton speelde hij ook bij Curtis Fuller en Kenny Barron. Fonda is een actief baasje die naast het nodige sidemanwerk ook een aantal eigen projecten doet zoals de groep Conference Call en dit FAB trio. Lees meer

Aantal woorden: 549 woorden.

Onderwerp: LIVE

22 April '08 - 22:03

HET RUUD BREULS/SIMON RIGTER QUINTET, EEN IJZERSTERKE EENHEID

Ruud Breuls Ruud Breuls/Simon Rugter kwintet Simon Rigter
Theater De Tobbe, Voorburg - 18 april 2008
Door Hans Zilverberg met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting).


Ruud Breuls en Simon Rigter vormden samen ruim tien jaar lang de frontlinie van the Buddies in Soul, een kwintet dat speelde in de Hardbop traditie en werd geleid door Cees Slinger en Simon Rigter.
Na het overlijden van Cees Slinger in 2007 besloten Simon en Ruud met elkaar door te gaan. Er werd een compleet nieuwe ritmesectie aangesteld, bestaande uit: pianist Karel Boehlee, bassist Marius Beets en drummer Marcel Serierse. Zo ontstond een nieuw fris kwintet dat traditionele jazz voorziet van een eigentijds geluid. Het repertoire was een mooie mix van eigen composities en werk van andere jazzmusici. In alle stukken staat de melodie centraal. Lees meer

Aantal woorden: 847 woorden.

Onderwerp: LIVE

22 April '08 - 00:10

DONNY MCCASLIN – EEN WAT ONBEKENDE TENORREUS

Donny McCaslin Donny McCaslin Donny McCaslin
Bimhuis, Amsterdam - 10 april 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Het blijft verbazingwekkend, neem een stel goeie tenoren, de één wordt wereldberoemd de ander blijft daar ver bij achter terwijl zijn muzikale kwaliteiten hetzelfde zijn. Is dat een kwestie van timing, de juiste man op de goede plaats of een zaak van goede contacten en een vlotte babbel? Of Donny McCaslin een vlotte babbel ontbeert kan ik niet met zekerheid zeggen maar dat hij een bescheiden en wat verlegen persoonlijkheid is lijkt mij duidelijk. Muzikaal gezien is hij zonder meer van het kaliber van Chris Potter of Joshua Redman. Hij zoekt nog meer als deze twee collega’s de vrijheid op en doet dat met veel overtuiging en zeggingskracht. McCaslin is een echte verhalen verteller op de tenor. Zijn solo’s weet hij goed op te bouwen waarbij hij een mooie spanningsboog creëert en je meevoert op een muzikaal avontuur vol onverwachtse wendingen en vreemde invalshoeken. Zijn spel is een optelsom van de lange jazzgeschiedenis gemixt met hedendaagse aspecten en een gezonde dosis vernieuwingsdrang. Een echte tenorreus. Voor avontuurlijke bandleiders als Dave Douglas, Pat Metheny en Tom Harrell is dat niets nieuws, zij wisten dat allang. Lees meer

Aantal woorden: 543 woorden.

Onderwerp: Achtergrond, VERWACHT

15 April '08 - 17:43

BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL WORDT GENT JAZZ FESTIVAL

Herbie Hancock (foto Hans Speekenbrink) Wayne Shorter (foto Hans Speekenbrink) Lionel Loueke (foto Hans Speekenbrink)
Door Rene de Hilster

De 8ste editie van het inmiddels zeer succesvolle Blue Note Records Festival gaat verder onder de naam GENT JAZZ FESTIVAL. Net als bij de vorige edities zal de programmering in tweeën worden gehakt. Van 10 t/m 13 juli worden de All That Jazz concerten gehouden, dit betekent jazzstijlen voorkomend uit de jazztraditie in de breedste zin van het woord. Aan bod komen ondermeer stijlen als bebop, avantgarde, free en vocale jazz . Het accent ligt op recentelijke ontwikkelingen, jazz van Belgische bodem en groepen en artiesten die niet vaak in de België te zien zijn. Van 17 t/m 20 juli is het de beurt aan de fusion en meer poppy acts.

Programma All That Jazz

Net als bij de voorafgaande jaren zal ook het Gent Jazz Festival gedeeltelijk meeliften op het aanbod van Amerikaanse musici die in die periode alle zomerfestivals afwerken. Daarbuiten zijn ook een aantal europese acts te bewonderen. Een verschil met de vorige jaren is het aantal concerten per avond, die zijn teruggebracht van vier naar drie onder meer omdat de aanvangstijd wat vroeg lag en de eerste concerten doorgaans weinig publiek hadden. Alleen op zondag zijn er vier concerten op een rij.

De openingsdag, donderdag 10 juli, van het Gent Jazz Festival zal waardig worden afgesloten door Herbie Hancock met zijn River of Possibilities tour. Hancock komt met een ware allstar formatie met onder meer Dave Holland en Chris Potter aan boord. Dit optreden wordt voorafgegaan door een kort optreden van gitarist Lionel Loueke, die daarna bij Hancock c.s. zal aanschuiven. Deze dag zal worden geopend door de winnaars van de Django d'Or prijzen 2007: Pascal Mohy en Pierre Van Dormael. Lees meer

Aantal woorden: 1239 woorden.

Onderwerp: LIVE

15 April '08 - 16:57

Silje Nergaard en Het Metropole Orkest, een bijzondere samenwerking


Door Aukje met foto's van Marjolein Dellebarre (klik voor vergroting)
Paradiso, Amsterdam 5 april 2008


In november 2007 kreeg de begaafde Noorse zangeres Silje Nergaard de Nederlandse prijs ‘Edison Music Award’ voor jazz uitgereikt, een onderscheiding voor ‘geluidsdragers van bijzondere kwaliteit’. Een terechte prijs, want zeker met haar laatste album ‘Darkness out of blue’, waarvan zij alle nummers zelf heeft geschreven, weet zij de luisteraar te verrassen en te overtuigen met verschillende stijlen zoals jazz, gospel en folk.
Tijdens het Edison Galaconcert dat volgde werd ze voor de gelegenheid begeleid door het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza. Het resulteerde in een verdere samenwerking: een cd die in augustus 2008 zal worden opgenomen.

Ik ben aanwezig bij het voorproefje van deze cd, een gedenkwaardig optreden in Paradiso op 5 april 2008. Niet alleen worden nummers uit Silje's repertoire van de afgelopen tien jaar gespeeld, maar ook nieuwe nummers worden gepresenteerd. Haar songs lenen zich uitstekend voor een orkest, of misschien moet ik zeggen dat Vince Mendoza een ster in arrangeren is en daardoor van elk nummer een meesterwerk kan maken. In ieder geval voelt het alsof ze elkaar aanvullen en ze elkaar naar een hoger niveau tillen. Lees meer

Aantal woorden: 667 woorden.

Onderwerp: LIVE

15 April '08 - 16:26

MARC DUCRET TRIO, AVONTUURLIJK EN VERRASSEND MOOI!

Eric Echampard Marc Ducret Bruno Chevillon
Paradox, Tilburg - 9 april 2008
Tekst & Beeld: Louis Obbens


Op een doordeweekse dag, gelijktijdig aan het commerciële Champions League geweld, trad in Paradox, voor een handjevol Jazz toeschouwers, het trio aan van gitarist Marc Ducret.
Is het de omschrijving in het programma van Paradox geweest die de mensen heeft afgeschrikt?: “De eigenwijze band die tegendraadse muziek maakt waarbij het bijna onmogelijk is er een definitie aan te plakken”.
En was het aan het spaarzaam opgekomen publiek te wijten dat het Trio,
dat toe was aan het laatste optreden van hun tour, slechts een set speelde?


Wat is eigenlijk de relevantie van bovenstaande?
Marc Ducret en kornuiten, speelden een zeer boeiende, gevarieerde en muzikale set.
Het openingsnummer, opgedragen aan de franse president Sarkozy (titel: How Bad can it be), begon met een zwaar onderliggend rockritme. De solo die Durcret kort daarop aanving riep verschillende sferen en beelden op: van vunzig, rustiek naar onheilspellend. Het nummer werd voltooid door middel van een muzikaal-spacy schijnduel tussen bas en gitaar. Lees meer

Aantal woorden: 466 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

08 April '08 - 22:47

Steeplechase – the jam sessions

Het Deense label Steeplechase is, geheel onterecht, niet zo bekend in Nederland. Net als het uit Nederland afkomstige Criss Cross label concentreert het zich op vaak wat minder bekende jonge en wat minder jonge musici uit vooral de New Yorkse Jazzscene. Criss Cross zou je kunnen vergelijken met het roemruchte Blue Note label terwijl Steeplechase meer de kant van Prestige opgaat. Vooral de serie Jam Sessions versterken dit beeld. Onlangs is in die serie nummer 25 op de markt gebracht. Een mooie reden om eens aandacht te schenken aan dit fenomeen. Lees meer

Aantal woorden: 976 woorden.

Onderwerp: LIVE

08 April '08 - 21:17

PHIL WODDS QUARTET – BEBOP LIVES!

Phil Woods Phil Woods Phil Woods
Bimhuis, Amsterdam - 31 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Fysiek tijdreizen is helaas nog steeds niet mogelijk anders had uw recensent allang op de jaren veertig versie van 52nd street in New York rondgelopen om aldaar in al die fameuze clubs de grootheden van welleer aan het werk te zien. In morsige tenten als The Three Deuces, The Onyx, The Spotlite e.a. kon je muzikanten als Charlie Parker, Lester Young, Dizzy Gillspie en Coleman Hawkins aan het werk zien. Een groter contrast tussen die vaak volle en rokerige clubs en het hedendaagse Bimhuis is nauwelijks denkbaar. Toch kon je op maandagavond 31 maart je even terug in die tijd wanen want op het podium van het Bimhuis werd muziek gemaakt die ook in die roemruchte bebop dagen zeker niet zou misstaan.

Aanvankelijk was dat eigenlijk niet de bedoeling want Phil Woods zou met zijn eigen Quintet komen en die spelen zeer zeker ook bebop maar dan wel in een moderne opvatting. Helaas gooide Portugal roet in het eten en werd de tour van het Quintet gecanceld. Om het Bimhuis uit de brand te helpen kwam Phil toch over om te spelen met een "lokale" ritmesectie bestaande uit Rein de Graaff, Jos Machtel en John Engels. Zijn “New European Jazz Machine” noemde hij hen, verwijzend naar de jaren zeventig toen hij hier regelmatig te vinden was en zich liet begeleiden door een gelijknamige band zonder het predikaat ‘nieuw’ wel te verstaan. Lees meer

Aantal woorden: 466 woorden.

Onderwerp: LIVE

02 April '08 - 20:45

VEEL KIPPENVELMOMENTEN BIJ YASMIN LEVY IN HET BIMHUIS

Yasmin Levy Yasmin Levy Yasmin Levy
Bimhuis, Amsterdam - 29 maart 2008
Tekst: Rik van Boeckel, foto’s: Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


De Israëlische zangeres Yasmin Levy bracht onlangs het album Mano Suave op de markt met een aantal prachtige Sefardische liederen in de Ladino taal die tot op heden door de uit Spanje verdreven Sefardische joden in leven werd gehouden maar bijna niet meer gesproken wordt. Ze stelt zich ten doel die Sefardische liederen en de taal levend te houden. Dat legde Yasmin ook uit aan het publiek in het Bimhuis net zoals ze in het kort verhaalde over haar verblijf van drie maanden in Sevilla om de flamenco te leren. “Maar ik pretendeer nu niet een flamencozangeres te zijn, daar is veel meer tijd voor nodig” zei ze heel eerlijk. “Ik noem het Yasmin’s flamenco, een fusie tussen ladino en flamenco. In Israël wordt dat door sommigen niet gewaardeerd maar het weerhoudt me er niet van dit toch te doen.” Net zoals ze het ook aandurfde met de Arabische zangeres Natascha Atlas het titelnummer Mano Suave te zingen. Die was er niet bij in het Bimhuis maar dat nam niet weg dat het concert van Yasmin Levy voor veel kippenvelmomenten zorgde bij het muisstille publiek. Dat begon al bij het eerste nummer La Serena dat werd ingeleid door gitaar en fluit. Lees meer

Aantal woorden: 626 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

01 April '08 - 22:39

Christian Winther Quintet - Soul House

Label: Steeplechase
Catalogusnr: SCCD 31633
Opgenomen: 2007
Website: www.steeplechase.dk
Waardering: 3/5 sterren



Christian Winther is een tenorsaxofonist uit Denemarken die de laatste tijd in New Orleans woont en vooral in de periferie van Wynton Marsalis te vinden is. De invloed van deze Marsalis broer vinden we dan ook op vele manieren terug in het werk van Winther.

Soul House is inmiddels zijn derde CD voor het Deense Steeplechase waarvan de producer/eigenaar trouwens Nils Winther heet, maar dit terzijde. Op deze CD wordt Christian Winther bijgestaan door een viertal collega’s uit het Lincoln Center Jazz Orchestra (LJCO). Dat brengt ons weer terug bij Wynton Marsalis die zoals eerder gezegd een duidelijke stempel heeft weten te drukken op de muzikale uitspattingen van de relatief jonge saxofonist.
De ritmesectie van dit kwintet: Ali Jackson, Carlos Henrigiez en Richard Doron Johnson vormen tevens de ritmesectie van het LCJO en trompettist Marcus Printup vormt een onderdeel van de trompetsectie van datzelfde orkest. Lees meer

Aantal woorden: 429 woorden.

Onderwerp: LIVE

01 April '08 - 21:59

YOUNG VIPS TOURNEE, SUBTIELE SCHOONHEID IN WASDOM

Onno Govaert Bram Stadhouders Soo Cho & Angelo Verploegen
Paradox, Tilburg - 28 maart 2008
Tekst & Beeld door Louis Obbens


Op 28 maart traden voor een dubbelconcert gitarist Stadhouders en drummer Govaert en later op de avond het Quartet van de pianiste Soo Cho aan in het Tilburgse Paradox. Op Jazzpodium is al eerder aandacht besteed aan de uitgangspunten van de Young VIPS tour. Het boeiende aan duo-concerten bestaat erin dat op een avond een verscheidenheid aan stijlen en de uitvoering daarvan met elkaar vergeleken kunnen worden.

Bram Stadhouders & Onno Govaert

Stadhouders en Govaert, beide 21 jaar, en afkomstig uit het zo typerende Tilburgse jazzklimaat. Eerstgenoemde moet wel haast letterlijk de muziek met de paplepel ingegoten hebben gekregen (vader gitaarleraar, moeder pianolerares). Na een periode van klassieke gitaarlessen en deelname aan een rockband (Crab) is de fascinatie voor de Jazz ontstaan door in aanraking te komen met de Pat Metheny Group. Na het winnen van het Prinses Christina Concours heeft Stadhouders zich vooral door deelname aan workshops en jamsessions verder ontwikkeld. Vermeldingwaardig is dat Stadhouders studeert aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten richting Muziek en Technologie. Hij speelt sinds jaar en dag samen met stadgenoot Govaert. Ook laatstgenoemde heeft, als broer van Krezip zangers Jacqueline Govaert, muzikale aanleg in de bloedlijn. Lees meer

Aantal woorden: 777 woorden.