Onderwerp: LIVE

26 Maart '08 - 23:29

JEROEN VAN VLIET, SCHILDER VAN MUZIKALE LANDSCHAPPEN

Jeroen van Vliet Jeroen van Vliet
Bimhuis, Amsterdam - 20 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Voor zijn laatste CD The Poet & Other Tales nam Jeroen van Vliet zijn trio mee naar de beroemde Rainbow Studio in Oslo waar engineer Jan Erik Komgshaug de bekende ECM sound wist te creëren. Spelen in die studio lijkt de muziek een bepaalde kant op te drukken. Luister maar eens naar de gemiddelde ECM productie van bijvoorbeeld Bobo Stenson. Het gebruik van ruimte neemt toe, het spel van de muzikanten kent een enorme rust maar ook een emotionele geladenheid en er is tijd voor muzikale bezinning.

Het Bimhuis is natuurlijk niet te vergelijken met bovengenoemde studio, want alleen het publiek zorgt al voor veel afleiding. De ramen met het magnifieke uitzicht over Amsterdam dragen dan misschien wel bij tot een gevoel van ruimte, al die op de achtergrond passerende treinen geven geen gevoel van rust. Lees meer

Aantal woorden: 489 woorden.

Onderwerp: LIVE

26 Maart '08 - 22:26

Band of Gypsys Reloaded – Mixed Emotions

Jean-Paul Bourelly Melvin Gibbs Calvin Weston
Bimhuis, Amsterdam - 24 maart 2008
Tekst & foto's Louis Obbens


Halverwege het jaar 1969 formeerde Jimi Hendrix zijn nieuwe volledig ‘zwarte’ groep: de Band of Gypsys. Naast het gitaarfenomeen bestond deze band uit basgitarist Billy Cox en de recent overleden drummer Buddy Miles. Hendrix wilde met deze groep, na de Jimi Hendrix - Experience, een nieuwe muzikale weg inslaan. Het live debuut vond, na een relatief korte voorbereiding, plaats in het fameuze Fillmore East (NY). Op de scheidslijn van ’69 – ’70 werden gedurende twee avonden en nachten legendarische shows opgevoerd. Tijdens deze shows, eerder een soort van jam-sessions, werden overwegend nieuwe nummers ten gehore gebracht. In tegenstelling tot de psychedelische rock van weleer werd de muziek losser, meer geïmproviseerd en met een onmiskenbaar Blues/ Funk gevoel, neergezet. Opvallend was de stevige ‘groove’ en langduriger solowerk van de ‘meester’ zelf. Aansprekend was vooral het nummer Machine Gun. Dit nummer stond symbool voor zowel de interne rassenstrijd in de VS als voor de ‘blanke’ Amerikaanse oorlog in Vietnam. Het gold als een eerbetoon aan de jongeren die hetzij in het ‘Homeland’ dan wel in Vietnam, strijd voerden. Overtuigend simuleerde de band helikoptergeluiden, explosies, vallende bommen en vanzelfsprekend machinegeweren. Beelden die het nummer opriepen waren die van angst, frustratie maar ook die van hoop. De Band of Gypsys werd kort daarop door de manager na een reeks van incidenten ontbonden. Kort na aanvang van een nieuwe bandsamenstelling, stierf Hendrix, verdacht, een vroegtijdige dood. Het postuum verschenen album van de Band of Gypsys, bestaat uit een selectie van een zestal nummers, later uitgebreider vastgelegd op Live at the Fillmore East (2 CD’s). Lees meer

Aantal woorden: 628 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

24 Maart '08 - 18:27

SJAHIN DURING - Afro Anatolian Tales


SJAHIN DURING
Titel: Afro Anatolian Tales Label: RMP

De Nederlandse/Turkse percussionist Sjahin During studeerde in 1996 anderhalf jaar Afro-Cubaanse percussie in Havana, Cuba. In Nederland richtte hij daarna Bayuba Cante op, een groep die de chants van de Afro-Cubaanse orishas mixte met onder andere flamenco en Indiase muziek. De Cubaanse percussionist Angá Diaz leerde hem deze les: bestudeer de muzikale traditie grondig maar laat daar iets nieuws uit ontstaan. During koos daarop zijn eigen pad, keerde terug naar Istanbul, de stad waar hij opgroeide, en studeerde daar Anatolische en Orientaalse ritmes op percussie-instrumenten als de Darbuka, Bendir en Daf. Ook richtte hij bands op als TurQumstances en Tarhana (nomaden in muziek). Met Tarhana mixt During Balkan muziek met Afro Anatolische grooves. Lees meer

Aantal woorden: 421 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

24 Maart '08 - 18:14

BEATRIZ AGUIAR - Mi Canción


BEATRIZ AGUIAR
Titel: Mi Canción Label: Connecting Cultures

De in Nederland wonende Uruguayaanse zangeres Beatriz Aguiar voert ons op Mi Canción mee op een reis langs een divers Latijns-Amerikaans muzieklandschap. Ze wordt daarbij onder andere bijgestaan door pianist José Lopretti (Uruguay)en componist/percussionist Jaime Rodríguez (Colombia), oprichter van Rumbatá. Aguiar zingt bij Rumbatá salsa en de muziek van Colombia maar haar eigen muziek is heel anders. Ook op Mi Canción is een door Rodríguez gecomponeerd lied te vinden, een Colombiaanse bambuco: Copitos de nieve. Sober gearrangeerd en heel poëtisch. Aguiar’s teksten zijn sowieso heel poëtisch en het is heel prettig om ze in het uiterst fraai vormgegeven cd-boekje (met foto’s) ook in het Engels te kunnen lezen. Lees meer

Aantal woorden: 398 woorden.

Onderwerp: LIVE

19 Maart '08 - 23:44

YOUNG VIPS TOUR 2008, JONG TALENT 'VEROVERT' BIMHUIS

Bram Stadhouders Soo Cho Onno Govaert
Bimhuis, Amsterdam - 14 maart 2008
Door Hans Zilverberg met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Dit jaar vindt van 14 maart t/m 13 april de tiende editie van de Young Vips Tournee plaats.
De Young Vips Tournee is sinds 1997 de jaarlijkse jazztournee voor buitengewoon Nederlands talent met hoogwaardig eigen repertoire. Met een uniek dubbelconcert op toonaangevende jazzpodia worden de nieuwste jazzontwikkelingen van eigen bodem gepresenteerd.
Voor deze editie hebben de programmeurs van de vereniging van Jazz en Improvisatiemuziek Podia (VIP) pianiste Soo Cho en gitarist Bram Stadhouders uitgenodigd om ieder met een eigen formatie aan de tournee deel te nemen. Op 14 maart beet gitarist Bram Stadhouders met drummer Onno Govaert de spits af, na de pauze gevolgd door het Soo Cho Quartet.


Bram Stadhouders & Onno Govaert

Het duo Bram Stadhouders en Onno Govaert, twee zeer getalenteerde jonge jazzmusici, openden het concert met een repertoire dat zonder meer eigenzinnig genoemd kan worden.
Gitarist Bram Stadhouders maakt naast gitaar ook gebruik van gitaarsynthesizer en laptop. Drummer Onno Govaert verzorgt in geheel eigen stijl de ritmes bij de composities.
Door het gebruik van de gitaarsynthesizer en laptop weet Bram een aparte klanksfeer neer te zetten variërend van Tibetaanse langgerekte lage achtergrondklanken met vogelgeluiden tot strandgeluiden met golfslag en krijsende meeuwen. Door die bijzondere background geluiden schept Bram zich de ruimte om op gitaar de melodie neer te zetten. Hij speelt veelvuldig in het hoge register afgewisseld met lang doorklinkende lage tonen en echo's. Om deze geluiden te creëren heeft hij een uitgebreide set effectpedalen ter beschikking. Lees meer

Aantal woorden: 819 woorden.

Onderwerp: LIVE

18 Maart '08 - 22:30

ENRICO RAVA QUINTET, EUROBOP MET MILES IN HET ACHTERHOOFD

Enrico Rava (foto Job Groot) Enrico Rava, Roberto Gatto & Gianluca Petrella (foto Fred van Wulften) Enrico Rava (foto Fred van Wulften)
Bimhuis, Amsterdam - 12 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Job Groot & Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Er waren opvallend veel Italianen in het uitverkochte Bimhuis op 12 maart. Op zich weinig verbazend want op het podium stond één van de bekendste jazzmuzikanten uit Italië en zonder meer de beste trompettist die dat land ooit heeft voortgebracht.

Enrico Rava is inmiddels ver in de zestig maar nog steeds zeer actief. Op 12 maart stond hij dus met zijn quintet op het Bimhuispodium. Dat quintet bestaat verder uit Andrea Pozza – piano, Rosario Bonaccorso – bas, Roberto Gatto – drums en trombonist Gianluca Petrella die we in deze kolommen al eerder tegenkwamen. Alle vijf zijn doorgewinterde muziekanten die de klappen van de zweep kennen en in staat zijn tot het neerzetten van een goede performance.

De aanpak van Rava en zijn muzikanten neigt naar Miles Davis: Veel vrijheid voor de ritmesectie, lyrisch trompetspel en veel ruimte in het groepsgeluid. Maar kent ook duidelijk een aantal europese karaktertrekken, zoals de impressionistische piano-intro’s, een redelijke vrije ritmische opvatting en een soms bijna klassieke benadering. Lees meer

Aantal woorden: 504 woorden.

Onderwerp: VERWACHT

17 Maart '08 - 20:08

THE HAGUE JAZZ KENT DIT JAAR EEN NOG STERKERE PROGRAMMERING

Joe Lovano (Hans Frederiks) Festivaldirecteur Ruud Wijkniet (Berbera van der Hoek) McCoy Tyner (Hans Speekenbrink)
Door René de Hilster

Wat in 2006 begon als een snel in elkaar gedraaid (4 maanden!) festival als antwoord op het verdwijnen van het North Sea Jazz festival uit Den Haag, is nu een volwassen festival geworden, dat in de toekomst nog best een serieuze concurrent kan worden voor die fameuze grote broer. Woensdag 12 maart 2008 was de persconferentie van The Hague Jazz. Festival directeur Ruud Wijkniet kondigde met gepaste trots de zeker imposant te noemen programmering aan van de alweer derde editie.

Net als tijdens de twee vorige edities mikt de organisatie van The Hague Jazz op een breed publiek met een lichte hang naar nostalgie. Zo spelen oude pophelden als Matt Bianco, Level 42 en Chic op het festival. Tevens is er een groep rond Spandau-Ballet vocalist Tony Hadley.
Fusionliefhebbers komen ook aan hun trekken en zullen ongetwijfeld gaan watertanden bij het lezen van het rijtje fusion/jazzrock sterren dat dit jaar de diverse podia van het World Trade Convention Center betreed. Stanley Clarke is er dit jaar maar ook Randy Brecker, gitarist Mike Stern en drummer Billy Cobham. Lees meer

Aantal woorden: 578 woorden.

Onderwerp: LIVE

13 Maart '08 - 22:19

CHRIS POTTER’S UNDERGROUND, ELKE KEER WEER ANDERS

Chris Potter (Job Groot) Chris Potter (Job Groot) Chris Potter (Fred van Wulften)
Bimhuis, Amsterdam - 9 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Job Groot & Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Een zowat jaarlijkse gast is Chris Potter die met de regelmaat van een klok het Bimhuis aandoet. Ook dit jaar stond hij er weer met zijn band Underground. Eén van de opvallende aspecten van die band was het ontbreken van een bassist, en daar is nu verandering in gekomen. Pianist Craig Taborn is vervangen door bassist Scott Colley. Of dit een bewuste of een gedwongen keus is, is vooralsnog onbekend maar dat het een verbetering voor het groepsgeluid betekent mag duidelijk zijn. Lees meer

Aantal woorden: 428 woorden.

Onderwerp: LIVE

13 Maart '08 - 21:17

BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL INDOOR, EEN FESTIVAL VOOR FIJNPROEVERS DAG 2

Stefano Di Battista Steve Kuhn Sheila Jordan
De Bijlokesite, Gent - 2 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Jos L Knaepen (klik voor vergroting)


De organisatie van het BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL (BNRF) timmert steeds meer aan de weg. De zomer editie van dit festival wordt per jaar succesvoller. Verder verzorgen zij de programmering van Jazz Middelheim en is er ook een wintereditie van het festival. Binnen de jazzfestivalbranche is het BNRF een speler in de markt waar de concurrentie rekening mee moet gaan houden. Een van de sterke punten is de locatie waar zowel de zomer als de wintereditie zich afspeelt: De Bijloke. Deze in de dertiende eeuw gestichte combinatie van hospitaal en abdij is het unieke decor van het festival en geeft het gehele festijn een zeer speciale sfeer.
Maar ook de manier waarop festivaldirecteur Betrand Flamang zijn festival organiseert en de programmering zijn goed doordacht.


Was de eerste dag een schoolvoorbeeld van gewaagd en avontuurlijk programmeren, de tweede dag was wat behoudender maar zeker niet minder interessant. In de grote zaal van De Bijloke stonden wederom twee acts geprogrammeerd: het duo Stefano Di Battista/Baptiste Trotignon en het Steve Kuhn trio met als gast Sheila Jordan. Ook deze dag weer een tussenprogramma, dit keer in elkaar gesleuteld door CiCliC. Lees meer

Aantal woorden: 822 woorden.

Onderwerp: LIVE

10 Maart '08 - 23:19

ERIC ALEXANDER LAAT HOREN WAT TENOR SPELEN IS

Eric Alexander Rein de Graaff Eric Alexander & Marius Beets
De Tobbe Voorburg - 7 maart 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Raymund Oudejans


De relatief jonge tenorsaxofonist Eric Alexander (1968) zien we hier niet al te vaak. In New York wordt hij als één van de grote bespelers van het populairste lid van de saxofoonfamilie beschouwd. Stevig geworteld in de bebop en hardbop en met een lichte voorkeur voor George Coleman en Dexter Gordon is Alexander een echte powertenor. Hij heeft inmiddels meer als 20 albums onder eigen naam opgenomen en hij is de tel kwijt betreft het aantal cd’s waarop hij als sideman te horen is. Op al die opnamen horen we een muzikant aan het werk die met veel overtuigingskracht speelt, zijn instrument uitstekend beheerst, een prima timing heeft, harmonisch de weg prima weet te vinden en bovenal een zeer krachtig maar ook mooi geluid heeft. Zo’n man zou je toch wel vaker willen horen. Maar nee, bij onze oosterburen was Eric regelmatig te horen maar hier te lande zagen we hem alleen maar op de grote zomerfestivals en dan nog sporadisch. Gelukkig is daar Rein de Graaff die niet alleen grossiert in Lost Heroes maar dus ook jonge tenorhelden naar ons land haalt, en zo ook Eric Alexander voor een serie concerten wist te strikken.

Je zou verwachten dat voor een dergelijke tenorheld de rijen voor de deur staan bij de podia. Dat viel bij De Tobbe helaas wat tegen. Het was gezellig druk maar overvol was het niet. Wel waren er opvallend veel muzikanten aanwezig. Zou Eric Alexander een musician’s musician zijn? Lees meer

Aantal woorden: 535 woorden.

Onderwerp: LIVE

07 Maart '08 - 14:55

Joey Baron’s Killer Joey & Muthspiel + Blade: expressief dan wel ingetogen!

JOEY BARON JOEY BARON JOEY BARON
Bimhuis Amsterdam - 22 & 28 februari 2008
Tekst & Foto's Louis Obbens


Op 22 en 28 februari vonden twee concerten plaats die op papier veel gemeen hadden. Zo stond op 22 februari Joey Baron’s Killer Joey op het programma. De Jiddisch-Amerikaanse topdrummer geniet bekendheid vanwege zijn bijdrage aan diverse groepen onder leiding van John Zorn (waaronder de inmiddels opgeheven all-star Live Band Masada), Bill Frisill maar ook van Lee Konitz en Jim Hall. Baron’s band bracht qua naamsbekendheid de subtop onder de gitaristen mee, te weten Steve Cardenas (o.a. Paul Motion) en Brad Shepik (o.a. Paul Motion) en op contrabas Tony Scherr (Sex Mob). Een gitaarband pur sang.
Op 28 februari was het de beurt aan het duo Wolfgang Muthspiel, (Dhafer Yoessef, Paul Motion e.a.) en Brian Blade, Afro-Amerikaanse topdrummer (o.a. Joshua Redman en Wayne Shorter).


Joey Baron’s Killer Joey, 22 februari 2008

Onder bezielende leiding van Baron, spraakzaam en goedgeluimd; interactief met het publiek en bij vlagen leidend aan lachstuipen, was het optreden van een opvallende schoonheid. Baron heeft het in zich om een band, door middel van zijn brede en diepgaande ´drumpalet´, naar grote hoogten van musiceren te brengen. De variatie in nummers kende muzikaal eigenlijk geen grenzen, van snelle jazzgrooves naar funkrock tot gevoelige ballades. De complexiteit was over het algemeen vrij hoog. Lees meer

Aantal woorden: 707 woorden.

Onderwerp: LIVE

04 Maart '08 - 22:37

Greetje Bijma, 25 years on stage… een unieke improvisator!

Greetje Bijma Yang Jing & Greetje Bijma Yang Jing
Bimhuis Amsterdam - 1 maart 2008
Tekst en foto's door Louis Obbens


Autodidact en relatieve laatbloeier Greetje Bijma (1956) vierde op 1 maart j.l. in het BIMHUIS haar 25 jarig podiumjubileum. Na een voorzichtige aanvang in de laat zeventiger jaren (ondermeer door middel van het zingen van kinderliedjes) gaat Bijma als gastzangeres aan de slag bij de “Noodband” van saxofonist Alan Laurillard. Slechts enkele jaren later vormt ze haar eigen Quintet en werkte zij o.a. samen met Louis Andriessen, Willem Breuker, Jasper van ’t Hof, Marilyn Crispell en Mark Dresser. Inmiddels is Bijma uitgegroeid tot een stemkunstenaar/improvisator en performer die haar gelijke niet kent. Gelauwerd werd zij ondermeer in 1990 door de Boy Edgar prijs in de wacht te slepen.

Voor haar jubileumoptreden trad Bijma aan, in twee zeer uiteenlopende combinaties met grote stijldiversiteit. Het eerste deel bestond uit een duo optreden met de chinese ‘pipa’ (een soort chinese luit) bespeelster Yang Jing. Het tweede deel bestond uit een optreden van Bijma aangevuld met het Michiel Braam Sextet. Deze was voor deze gelegenheid speciaal samengesteld. Inleidingen tot beide optredens werden verzorgd door de schrijver Arthur Japin. Lees meer

Aantal woorden: 834 woorden.

Onderwerp: LIVE

04 Maart '08 - 15:59

BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL INDOOR, EEN FESTIVAL VOOR FIJNPROEVERS

Gianluca Petrella Indigo Quartet Frensesco Bearzatti
Blue Note Records Festival Indoor Gent - 28 februari 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)


De organisatie van het BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL (BNRF) timmert steeds meer aan de weg. De zomer editie van dit festival wordt per jaar succesvoller. Verder verzorgen zij de programmering van Jazz Middelheim en is er ook een wintereditie van het festival. Binnen de jazzfestivalbranche is het BNRF een speler in de markt waar de concurrentie rekening mee moet gaan houden. Een van de sterke punten is de locatie waar zowel de zomer als de wintereditie zich afspeelt: De Bijloke. Deze in de dertiende eeuw gestichte combinatie van hospitaal en abdij is het unieke decor van het festival en geeft het gehele festijn een zeer speciale sfeer.
Maar ook de manier waarop festivaldirecteur Betrand Flamang zijn festival organiseert en de programmering zijn goed doordacht.


Toen ik de programmering voor de eerste Indoor editie zag moest ik toch even slikken. Namen als Gianluca Petrella en Cecil Taylor zijn weliswaar bekend bij de connaisseur maar bij de gemiddelde festivalbezoeker veelal niet of gaan muzikaal een brug te ver. Daarmee gaf Bertrand Flamang aan dat hij niet zomaar een festival wilde organiseren maar een echt stukje kwaliteit wilde neerzetten waarachter zeker ook zijn eigen voorkeur schuil ging. Lees meer

Aantal woorden: 956 woorden.

Onderwerp: LIVE

01 Maart '08 - 21:21

FLEURINE, STEM VERSUS PIANO

Fleurine
Door Louis Obbens met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Bimhuis Amsterdam - 21 februari 2008


Er zijn maar weinig kunstvormen waarin zoveel stijlen en stromingen vertegenwoordigd zijn als in de Jazz/ Geïmproviseerde Muziek. De diversiteit brengt even zoveel meningen/ opinies met zich mee, soms uitmondend in ’n ware strijd/ controverse tussen de voor- en tegenstanders van een bepaalde stroming. Zo vraag ik mij bij een optreden van een vocalist zonder uitzondering, zowel voor- tijdens- en na het concert, het volgende af: “is/ was het optreden wel zo boeiend als een optreden met louter instrumentalisten?”

Over het belang van de vocalisten in de Jazz zijn überhaupt verschillen van inzicht. Binnen deze context hebben instrumentalisten zich lange tijd (tot in het heden) laten leiden door het imiteren/ benaderen van de emotie van de stem en is later de menselijke stem het instrument gaan imiteren. Het streven in zichzelf is, gezien de mogelijkheden en beperkingen in beide dimensies, geen sinecure. Significant is dat relatief vaak in een persoon zowel de stem als het instrument verkozen wordt (of omgekeerd). Van Louis Armstrong tot Diana Krall. De stelling dat Jazz inmiddels gedomineerd wordt door instrumentalisten, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin, is een open deur. Lees meer

Aantal woorden: 537 woorden.