Onderwerp: LIVE

28 Juni '08 - 15:55

THE MUSIC OF CHARLIE PARKER & CLIFFORD BROWN DOOR DE METROPOLE STRINGS MET RUUD BREULS & PIET NOORDIJK

Ruud Breuls
Bimhuis, Amsterdam - 25 juni 2008
Door Rene de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor vergroting)


Het gebruik van strijkers in een jazzcontext is altijd wat omstreden. De meeste muzikanten vinden het geweldig om te doen maar trouwe fans en andere luisteraars zijn niet altijd even enthousiast. Charlie Parker heeft meerdere malen beweert erg met zijn with strings platen in zijn schik te zijn, anderzijds zijn er ook Parker kenners die beweren dat Parker ze puur om den brode heeft gemaakt.
Clifford Brown heeft altijd te kennen geven zijn opnames met strijkers als één van mooiste te beschouwen. Lees meer

Aantal woorden: 388 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

28 Juni '08 - 14:43

RICH PERRY QUARTET – LIVE AT THE KITANO 2

Label: Steeplechase
Catalogisnr: SCCD 31645
Opnamejaar: 2006
Website: www.steeplechase.dk
Waardering: 4/5 sterren

Platenbaas Nils Winther van het Deense Steeplechase label loopt regelmatig in New York City rond op zoek naar minder bekende maar kwalitatief geode muzikanten. Zo kwam hij ook in aanraking met Rich Perry, een zeer bijzondere tenorsaxofonist maar ook enigszins introvert. Lees meer

Aantal woorden: 496 woorden.

Onderwerp: FESTIVAL, LIVE

14 Juni '08 - 15:14

THE HAGUE JAZZ HEEFT BESTAANsRECHT NAAST NORTH SEA JAZZ

Billy Hart Hiromi Uehara Billy Hart
World Forum Convention Center, Den Haag - 23 & 24 mei 2008
Tekst Louis Obbens met foto's van Hans Speekenbrink (bovenste rij & Joe Lovano) en Louis Obbens (overige)


Vanaf het moment dat ik aanraking kwam met Jazz, er later zelf gepassioneerd van raakte, kwamen er kritische uitlatingen over de programmering tijdens festivals. De strekking van deze kritiek was dat popmuziek tijdens de festivals (met name NSJ) de ware Jazz zou wegdrukken of minder ruimte zou bieden. Deze constatering is een juiste, maar “So What?”. In de eerste plaats is Jazz een muziekstroming, van kunstzinnig/creatief gehalte, die open moet staan voor andere richtingen, zich er door moet laten beïnvloeden en deze van commentaar moet voorzien. Jazz is geen stilstaande muziek maar is altijd in ontwikkeling geweest. Festivals geven bij uitstek muzikanten, publiek en pers de mogelijkheid om eens genres te vergelijken en daarover in gesprek te gaan, op welk niveau dan ook! In de tweede plaats is het financieel gewenst. Publiekstrekkers in het populaire marktsegment maken het mogelijk om creatieve, vernieuwende bands te programmeren.

The Hague Jazz heeft als festivalfilosofie: “een kwalitatief gedegen en breed aanbod te willen bieden”. Dit betekent Jazz en aanverwante stijlen. Zij beoogt verder een betaalbaar mensenfestival te zijn, met ruimte voor gezelligheid en inspiratie. Vernieuwing is geen expliciete eis, wel kan sprake zijn van eenDe dusdanig brede programmering dat ruimte aanwezig is voor zowel nostalgie als avant-gardisme. Het is aardig deze uitgangspunten eens langs de meetlat te leggen. De doelstelling om breed te programmeren is mijns inziens in redelijke mate behaald. Maar avant-gardisme ontbrak nadrukkelijk. De muziek was op voorhand en in hoofdzaak van een gedegen niveau met wel relatief veel wereldmuziek en vocale Jazz. Prijzenswaardig was het hoge aantal debutanten.
Het uitgangspunt gezelligheid voldeed de eerste dag, tenminste bij die concerten waar ik aanwezig was. De wachttijden bij de drink- en eetgelegenheden waren beperkt en er was voldoende ruimte tijdens de concerten en in de gangpaden. Echter, op de tweede dag was een uitstapje naar Level 42 in de “A-Train” kommer en kwel. Dit als gevolg van elkaar tegemoetkomende menigten, de één op weg naar het te laat begonnen optreden, de ander op de weg terug vanwege de schier onmogelijk te nemen hindernissen richting muziekpodium. Organisatorisch had dit voorkomen moeten worden. Maar uiteraard ging het om de muziek. Lees meer

Aantal woorden: 1443 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

11 Juni '08 - 17:21

LOUIS SMITH – SMITHVILLE

Label: Blue Note/EMI
Catalogusnr: BLP 1594
Opnamenjaar: 30 maart 1958
Website: www.bluenote.com
Waardering: 4/5 sterren

Trompettist Louis Smith is één van die Lost Heroes, even zijn ze er, krijgen ze veel aandacht maar al snel verdwijnen ze weer naar de achtergrond of erger. Lees meer

Aantal woorden: 712 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

05 Juni '08 - 14:55

MARGRIET SJOERDSMA - BLOOM

Label: Pink Records/Foreign Media Music
Opnamenjaar: 2008
Website: www.foreignmediagroup.com/
Waardering: 4/5 sterren



Deze week komt de tweede Cd van Margriet Sjoerdsma uit. Haar debuut With the whisper of a morning bracht haar in 2007 al op North Sea Jazz. Zijn het haar soulfulle jazzy vocals die het hem doen? Lees meer

Aantal woorden: 350 woorden.

Onderwerp: CD besprekingen

05 Juni '08 - 01:39

SAXOPHONE SUMMIT – SERAPHIC LIGHT

Label: Telarc Jazz
Catalogisnr: CD-83673
Opnamejaar: 2007
Website: www.telarc.com
Waardering: 4/5 sterren

In 1998 kwamen de heren van Saxophone Summit voor het eerst bij elkaar voor een optreden in de New Yorkse jazzclub Birdland. Het inmiddels ter ziele gegane Global Music Network (GMN) zond dit optreden integraal uit via het www. In die dagen waren de breedband aansluitingen nog geen gemeengoed, dus moest ik al dat moois binnenhalen via mijn 56K6 modem. Maar al waren de beelden bibberig, langzaam en vielen er stukken uit door al dat bufferen van mijn pc. Eén ding was duidelijk, er werd daar in Birdland een spetterend optreden gegeven. Op basis van een aantal bekende jazzstukken en aloude standards vochten de drie heren een behoorlijk battle uit. Lees meer

Aantal woorden: 466 woorden.

Onderwerp: LIVE, Terugblik

02 Juni '08 - 14:55

William Parker Quartet speelt toegankelijke Freejazz

Williams Parker (fotograaf onbekend) Rob Brown (fotograaf onbekend) Hamid Drake (Foto Fred van Wulften)
Bimhuis Amsterdam – 27 april 2007
Door Rene de Hilster


Soms blijft een artikel wel eens liggen. Jazzpodium gaat deze stukken die enige tijd op de plank hebben gelegen tussen de actuele artikelen door publiceren. Op 27 april 2007 speelde de Ray Brown van de Free Jazz, bassist William Parker met zijn groep in het Bimhuis. Waarom Parker en Brown hier worden vergeleken kunt u in het concertverslag lezen.

Binnen de New Yorkse Freejazz scene is William Parker een veel gevraagde sideman. Zo was hij onder meer actief bij Charles Gayle, Davis S. Ware, Matthew Shipp, Rashied Ali, Fred Anderson, Sunny Murray en zijn eerste bekende werkgever Cecil Taylor. De in 1952 geboren Parker is vooral een bewonderaar van Jimmy Garrison, Wilbur Ware en Henry Grimes. Met hen heeft hij gemeen dat hij zowel strijkend (acro) als plukkend (pizzicato) goed thuis is op de bas en ritmisch kan stuwen maar ook de muziek kan openbreken. Zijn werk als solist doet toch vooral denken aan de eerdergenoemde Jimmy Garrison. Voor vele freejazz bassisten staat William Parker model, zijn benadering wordt als basis gezien van het huidige free jazz spel op de contrabas, je zou hem gekscherend de Ray Brown van de freejazz kunnen noemen. De man is dusis een muzikant van formaat die behalve veel als sideman werkt ook met eigen groepen aan de weg timmert. Met zijn Quartet was hij vrijdagavond in het Bimhuis. Dit Quartet bestaat uit altist Rob Brown, trompettist Lewis Barnes en drummer Hamid Drake. Aangevuld met zangeres Leena Conquest vormen zij de groep Raining on the moon. Lees meer

Aantal woorden: 557 woorden.